Ziekte van Bechterew

"het basisprogramma is een aanrader"

Bechterew

Ziekte Bechterew – Ankylosing Spondylitis

De ziekte van Bechterew – ook wel Ankylosing Spondylitis genoemd. Ankylos is het Griekse woord voor stijf en spondylos is het Griekse woord voor wervels. Het heeft dus te maken met een verstijving van de wervels.

Inflammatoire reumatische aandoening

Het is een inflammatoire reumatische aandoening waarbij een ontstekingsreactie optreedt in de gewrichten – zoals gezegd meestal in de rug. Een chronische ontsteking dus van de gewrichten van de wervelkolom, van het si-gewricht tot aan de nek.

Tussenwervelschijven verkalken

De tussenwervelschijven verkalken en daarmee verstijft de rug steeds meer. Uit onderzoek blijkt dat de typische patient een jonge man is van 20-40 jaar. De ziekte openbaart zich gemiddeld op een leeftijd van 23 jaar. Eerste symptomen: chronische pijn en stijfheid in het midden van de rug en soms over de hele rug, vaak gepaard gaand met uitstralingspijn naar de bil of de rug of de dij.

Bechterew meestal progressief

Symptomen nemen geleidelijk toe. In het begin is het nog niet zichtbaar dat het gaat om Bechterew, gemiddeld duurt het 8,5 tot 11,4 jaar voordat de diagnose gesteld wordt. Er zijn verhoudingsgewijs meer mannen dan vrouwen die aan deze aandoening lijden, de verhouding is ongeveer 3:1.

De ziekte van bechterew kan gepaard gaan met ernstige afwijkingen van de houding.

Behandeling Ziekte Van Bechterew

Aangezien er geen genezing bekend is van Bechterew, gaat het er om de symptomen en de pijn te verminderen. Daarbij wordt gebruikt gemaakt van verschillende soorten medicijnen om de pijn en de ontstekingen te verminderen.

Naast medicijnen word er veel gewerkt met physiotherapie en oefeningen, waarbij het van belang is dat bij oefeningen langzaam en rustig wordt bewogen.

Zwemmen is een aanrader omdat hierbij alle spieren worden gebruikt in een vrijwel zwaartekrachtvrije omgeving.

Oefeningen bij Bechterew

Voor oefeningen wordt veelal aanbevolen rustige rek en strekoefeningen, waarbij werken aan houding en goede verzorging van de vochthuishouding van de tussenwervelschijven van belang is.

Hardlopen of joggen is over het algemeen niet aan te raden omdat hierbij de impact bij landing op de grond te groot is.

Blijf in Beweging Bij Bechterew

Naast de medicatie is het dus van groot belang om in beweging te blijven bij de ziekte van Bechterew! Met de juiste beweging werkt u aan het verbeteren van de circulatie rondom de met de ontstekingsreactie geplaagde delen van uw lichaam. Beweging helpt ook om de stijfheid tegen te gaan.

Uit onderzoek naar fybromyalgie weten we inmiddels dat voeding ook een grote rol speelt bij de ontstekingsreacties in het lichaam, we zijn eigenlijk benieuwd of hier ook onderzoek naar gedaan is in het geval van de aandoening van Bechterew.

Why We Hurt – ook toepasbaar bij Bechterew?

Dr. Greg Fors uit Minnesota – USA, deed ooit onderzoek naar het ontstaan van pijn in de gevallen van fibromyalgie, arthritis, chronische rugpijnen, chronische hoofdpijnen en schouderpijnen en kwam tot de ontdekking dat onstekingsreacties in ons lichaam vrijwel altijd te maken hebben met een overbelasting van ons systeem door de grote hoeveelheid giften die in onze omgeving zitten. Luchtvervuiling, giffen en bestrijdingsmiddelen, onnatuurlijke ingredienten in ons voedsel en cosmetica, etc. etc.

Daarnaast ontdekte Fors dat de manier waarop we met psychologische zaken omgaan ook een effect hebben op het vermogen van ons lichaam om ons lichaam gezond te houden.

Vanuit Rugpijnweg zouden we verder onderzoek naar Bechterew en het onderzoek van Fors toejuichen.

Het zou geweldig zijn als de aanbevelingen van Fors ook heilzaam zouden werken voor mensen die nu nog geplaagd worden door de aandoening van Bechterew. Voor wie er meer over wil lezen verwijzen we naar het boek van Dr Greg Fors: Why We Hurt.

Rustig Rekken en Strekken met Rugpijnweg Basis Programma

Overigens is Dr Fors ook weer voorstander van beweging en we kunnen alleen maar hopen dat het Rugpijnweg Programma een goed programma is om – eventueel in aangepaste vorm – te doen om de symptomen te verminderen of te vertragen.

Veel sterkte gewenst en laat ons aub weten of het Rugpijnwegprogramma u helpt.

Rugpijn Banner
Robert Feddes

Voormalig Rugpatient Robert Feddes ontwikkelde het RugpijnWEG! Programma na een periode van 20 jaar steeds erger wordende rugklachten. Robert heeft GEEN last meer van zijn rug en inmiddels hebben 10.000-en zijn programma's al gedownload!

Aanbevolen VIDEOS

Hoe U Snel En Blijvend Rugpijn Overwint
Hoe U Zorgt Dat Het Nooit Meer In Uw Rug Schiet
Hoe U Zelf Uw Si Gewricht En Scheefstand Corrigeert
Hoe U Ischias En Uitstralingspijnen Helemaal Laat Verdwijnen
Hoe Uw Houding Uw Rug Kan Maken Of Breken

RugpijnWEG  Klanten Zeggen

Fantastisch Oefenprogramma Bij Rugproblemen

Luis uit Brazilie heeft het e-boek en de oefeningen bestudeerd en is erg enthousiast.
'Uw Oefenprogramma Bij Rugproblemen Is Fantastisch!'

Luis Otavio Facanha

Rugpijnweg Review BG
'Ik Leer Een Hoop Over De Rug'

Ik ben Luis Otavio Facanha (66), onderzoeker (in de Economie)… en (toen ik jong was en nu) een zwemmer (tussendoor wel eens wat zware oefeningen gedaan).Nou, ik heb een hele donderdag gespendeerd aan het lezen van uw e-boek en aan de oefeningen (ik heb een week vakantie). Ik zal niet zeggen dat ik rugproblemen heb, maar ik kan u wel vertellen dat uw programma fantastisch is! Ik leer een hoop.Gefeliciteerd en veel succes, (uit Brazilie)

Luis Otavio Facanha

Klik Hier Voor Meer Info Over Het Rugpijnweg Programma!

Rugpijn WEG ERMEE!

Artikelen Over Rugpijn