Balstoel voor uw rug

Een Engelse moeder en osteopate deed een opmerkelijk onderzoek met de balstoel op de basisschool van haar kinderen.

De leerlingen verruilden 10 dagen hun gewone stoelen voor een balstoel....

Een van de dingen die van belang zijn voor onze rug, is de manier waarop we zitten. Een groot deel van onze tijd brengen we zittend door. Op school, op het werk, thuis voor de tv, noem maar op. Een goede zithouding is dus van wezenlijk belang. In onze zoektocht naar een goede zithouding zijn we indertijd een leuk product tegengekomen: de balstoel.

Wij zijn al jaren overtuigd van het nut van een goede stoel en hebben in kantoor en in de kinderkamers deze grappige stoelen neer gepoot. Naast de enthousiaste reacties van bezoekers en vrienden die deze future-achtige stoelen opleveren, levert het ons een goede zithouding op. Op deze manier investeren wij op een simpele manier en zonder extra inspanning in onze rug en die van onze kinderen. 

Een Engelse osteopate voerde een opmerkelijk onderzoek met de balstoel uit op de basisschool van haar kinderen. Hieronder leest u het verslag van dit onderzoek.
Het onderzoek vond plaats op een basisschool in Engeland (Lindal and Marton Primary School).
Leeftijd en aantal kids: 32 kinderen tussen de 8-11 jaar.
De bestaande stoelen op de school: een plastic zitting op een metalen frame.
Gedurende 10 dagen: de balstoel op proef.
Onderzoek uitgevoerd door: Mary-Clare Scragg, osteopate en moeder van kinderen op de school

Doel: kijken of de kinderen met advies over een juiste houding hun zithouding op de bestaande stoelen verbeteren. Vervolgens de balstoel introduceren en bekijken welke invloed deze heeft op houding, concentratie en produktiviteit.

Kromme houding
Observatie van de kids tijdens het lezen in de klas en tijdens computerwerkzaamheden op hun oude stoelen leverde het volgende op:
De kinderen vertoonden een vaste, onbeweeglijke houding. Als ze moesten opkijken naar het bord of de computer, deden ze dit vanuit een kromme houding. Sommige kinderen zaten ronduit onderuitgezakt in hun stoel, of ze gebruikten hun stoel op twee poten, in plaats van vier (achterover hangend op de stoel). Gevolg: pijn in de schouders, de nek en hoofdpijn. Gevolg hiervan: een dalend concentratievermogen van de kinderen.

De kinderen moesten allemaal een vragenlijst invullen met vragen over de huidige stoelen: waar zijn ze van gemaakt, hoe zitten ze in elkaar, zijn ze stevig, hoe zitten ze? Verschillende dingen vielen op: de stoelen waren hard en oncomfortabel, soms zaten de schroeven niet eens goed vast waardoor de stoel wiebelde, de hoogte van de stoelen was niet altijd goed afgestemd op de lengte van de kinderen. Sommige kinderen gingen daardoor op hun knieën op de stoel zitten om beter bij hun tafel te kunnen. Als ze relaxed achterover wilden zitten, gebruikten ze de stoel op twee poten, in plaats van vier (de afschuw van elke leerkracht).

Uit de vragenlijsten over de huidige stoelen, kwam o.a. het volgende:
de stoelen kunnen niet in hoogte worden versteld, ze zijn niet comfortabel tijdens het lezen, computeren of werken, ze zijn saai en grauw om te zien, ze zitten niet lekker.
12 Van de 32 kinderen klaagde over nekpijn, 14 over rugpijn. De rugklachten en de oncomfortabele houding hadden weer een negatief effect op de concentratie van de kinderen. Sommige kinderen gaven aan dat ze behoefte hadden aan meer beweging en ontspanning.

Suggesties die de kinderen aandroegen voor een nieuw ontwerp voor een stoel: een betere ondersteuning van hoofd en rug, een zachtere stoel (kussentje erop), armleuningen en leuker design. Allemaal waren ze het er over eens dat de stoelen van eersteklas materiaal moesten zijn.

Bubbelstoelen

Introductie van de balstoel op de school leverde het volgende op: Na 10 dagen testen van de balstoel bleek uit observatie dat de kinderen rechtop zaten, sommigen zonder de rugsteun te gebruiken, anderen zaten rechtop maar gebruikten wel de rugsteun, anderen zaten rechtop, met hun armen achter hun rugleuning. Een kind lag heerlijk relaxed over de bal heen een boek te lezen. In alle gevallen was een goede houding waarneembaar. De uitwerking op de concentratie en de produktiviteit was positief.

Citaat van de onderzoeker: 'Het was super om te zien hoe de kinderen aan het experimenteren waren met het zitten op hun nieuwe stoel. Het was ook interessant om te zien hoe de kinderen zelf verantwoordelijkheid namen voor het afstemmen van de juiste beenhoogte, wanneer dat nodig was. Ik verwachtte dat de ballen misschien door de klas gegooid zouden worden, maar dat was niet het geval.'

Vervolgens kregen de kinderen een soortgelijke, maar uitgebreidere vragenlijst, maar nu over de balstoel. Enkele opvallende reacties van de kinderen:
-ik dacht dat we ruimtestoelen op school gekregen hadden, deze stoelen zijn echt grappig
-normaal ben ik na een uur computeren onrustig en moe, nu wilde ik niet meer van m'n stoel af
-deze stoelen zitten lekker en ze zien er gaaf uit

Ook de onderzoekster was verrukt over het resultaat:
"Ik observeerde de kinderen onopgemerkt en van hun houding kan iemand met mijn beroep alleen maar dromen: rechtop en in evenwicht, de schoudergordel vrij en open, hun nek en hoofd onbelast en hun lage ruggewervel in beweging en zich aanpassend aan kleine bewegingen. Een totaal ontspannen, niet verkrampte houding."

Voor de school moesten nieuwe stoelen aan een aantal criteria voldoen:
-verstelbaar in hoogte zodat ze voor de verschillende leeftijden geschikt zijn
-een comfortabele zithouding verschaffen zowel achter de computer als achter de tafel en aanzettend tot een goede houding
-de stoelen moeten er aantrekkelijk uitzien en kindvriendelijk zijn

Toen de balstoelen arriveerden, werden ze met veel enthousiasme door de kinderen ontvangen ('bubbelstoelen').  De ouders waren in eerste instantie wat sceptisch over het gebruik ('gaan ze er niet mee gooien, of de hele dag op rondhuppelen?'). In de praktijk werken ze goed bij de oudste groepen, omdat de jongste kinderen ze inderdaad als speelbal zien.

De balstoelen voldeden verder geheel aan de criteria en zelfs meer dan dat:
-ze zijn licht en makkelijk te verplaatsen
-oudere kinderen kunnen makkelijk zelf de hoogte instellen
-ze zijn eenvoudig te reinigen
-ze hoeven niet steeds opnieuw opgeblazen te worden (1 keer is voldoende)
-de schroeven zijn stevig en niet versleten
-de kinderen vinden het heerlijk om op te zitten, niet alleen achter de computer, maar ook om te lezen of rustig te kletsen.
-de kinderen worden aangezet tot een goede houding ook wanneer ze een langere periode achter elkaar stilzitten.

De kinderen die meegewerkt hadden aan het onderzoek wilden geen van allen hun oude oncomfortabele schoolstoelen terug.

Al met al blijkt uit dit onderzoek dat de balstoel uitermate geschikt is voor scholen. De stoel bevordert een goede werkhouding wat de concentratie en produktiviteit van de leerlingen ten goede komt.

Het wachten is tot deze stoelen op Nederlandse scholen aangeschaft gaan worden.

Wij zijn thuis alvast begonnen...

Aanbevolen Videos

Rugpijn Artikelen