Lage (Vage) Rugpijn Klachten?...

Ontdek hier wat u zelf kunt doen om van uw lage rugpijnklachten af te komen...

 

Lage rugpijn klachten... Een verzamelnaam van klachten waar veel te veel mensen dagelijks door geplaagd worden. Bijna 80% van alle volwassen heeft wel eens last van stekende of zeurende pijnen in de rug, al dan niet gepaard gaand met uitstralingspijn naar de bil of het been en zelfs de voet.

Het lastigst is nog wel dat in veel gevallen van lage rugpijn geen duidelijke aantoonbare oorzaak is aan te wijzen die de klachten verklaart. Medici hebben daarvoor zelfs de term a-specifieke rugklachten bedacht om aan te geven dat er geen specifieke oorzaak is aan te wijzen voor deze vorm van rugklachten.

Medici zijn op zoek naar aantoonbare afwijkingen, die vastgesteld kunnen worden op een scan of die duidelijk voelbaar of zichtbaar zijn.

Zo is een scoliose een duidelijk zichtbare zijdelingse kromming van de rug, die heel vaak al met het oog kan worden waargenomen.

Maar wat nu als er niets duidelijk zichtbaar is wat afwijkt of de klachten verklaart? Wat kunnen we er dan toch van zeggen?

Om te beginnen begrijpen we inmiddels steeds beter waar rugklachten dan toch vandaan komen, of er u wel of niet iets te zien is op een scan.

Dat komt omdat we steeds meer verbanden en relaties ontdekken tussen klachten en allerlei factoren.

Zo blijkt dat veel mensen met lage rugpijn een aantal zaken in hun werkomgeving met elkaar delen...

Er blijkt een duidelijk verband tussen werkdruk, stress en rugpijn. Maar ook de werkhouding speelt een rol. Met name fysiek zware activiteiten zoals tillen, bukken, lopende bandwerk en steeds terugkerende bewegingen hebben een sterke relatie met rugklachten.

En onverwachte bewegingen doen ook mee, veel acute gevallen van rugpijn lijken samen te gaan of te worden opgeroepen door een onverwachte beweging.

En de beeldschermwerkers onder ons herkennen vast wel dat rug- en nekklachten best vaak voor komen. En dit lijkt met niets anders te maken te hebben dan langdurig zitten in dezelfde - verkeerde - houding.

Aangezien veel mensen met rugklachten (te) weinig bewegen, wordt dit als een belangrijke aanleiding gezien voor rugpijn.

Maar naast de werkgebonden factoren herkennen we ook steeds beter de persoonlijke factoren die een rol spelen bij rugklachten.

U kunt dan denken aan uw lichaamshouding, maar ook uw persoonlijke lichaamsbouw speelt een rol. En wat dacht u van overgewicht, het is vaak niet zozeer het overgewicht zelf, maar veel meer het gebrek aan beweging wat zowel het overgewicht in de kaart speelt alsook het ontstaan van rugklachten.

Uw fysieke conditie hangt daar natuurlijk ook direct mee samen, als u weinig beweegt, is uw conditie niet goed en zullen allerlei spieren die de gezondheid en pijnlossheid van uw rug bewaken, ook niet in de goede conditie zijn, u wordt dan makkelijk zwaarder en ook heeft dit effecten op hoe u met stress om kunt gaan. Maar ook blijkt steeds vaker dat uw instelling ten aanzien van rugpijn zelf een bepalende rol speelt in hoe lang u door rugklachten geplaagd zult blijven.

Ons lichaam is gemaakt om te bewegen en we zeggen niet voor niets dat Rust Roest. U moet zorgen dat u voldoende en met regelmaat beweegt. Daarnaast blijkt ook nog eens dat mensen die hun beendergestel regelmatig belasten, gezondere en sterkere botten ontwikkelen.

Als u een eenvoudige bewezen formule wilt hebben om van uw rugklachten af te komen, dan heb ik die hier voor u: beweeg met regelmaat, oefen de spieren van uw rug, buik en benen, belast uw lijf regelmatig en zorg dat u bij dit alles een goede houding heeft, dan kan de gezondheid van uw rug eigenlijk niet meer stuk.

Uit alle onderzoek blijkt overigens ook dat mensen die eenmaal toegeven aan angst om te bewegen bij rugpijn, gewoon langer nodig hebben om van hun rugklachten af te komen.

Aanbevolen Videos

Rugpijn Artikelen